onsdag 22 april 2009

Buller, trafik mm - nulägesrapport

Hur går det med referensmätningar inom miljö, trafik och buller i projektet Stockholmsarenan?
En av oss i nätverket Stockholmsarenan-din granne har kollat läget med Stadsbyggnadskontoret:
"Dessa frågor (buller, luftkvalité och trafikströmmar) är mycket komplexa och beror av många olika faktorer. Den typ av nuläges- och uppföljningsmätningar du efterlyser kan tyvärr inte alltid mäta de exakta samband som önskas. I första hand beror detta på att det man önskar mäta (i detta fall effekten av arenan) inte kommer att vara den enda som har förändrats mellan de två mättillfällena; all tillkommande trafik beror inte på en eventuell ny arena, när det gäller luftkvalité så påverkar även årstid, väder och framförallt omfattningen av bilar med dubbdäck resultaten etc. Därför blir i många fall beräkningar mer tillförlitliga. I dagsläget pågår flera olika studier avseende buller, luftkvalité och trafikströmmar:

Det har, enligt uppgift från trafikkontoret, nyligen genomförts en trafikräkning på Enskedevägen. Trafikräkningen kommer att ligga som underlag för lokala trafikstudier och -prognoser kopplade till arenan. Luftkvalitetsberäkningar pågår för de delar där miljökvalitetsnormer överskrids idag eller riskerar att överskridas pga. föreslagen arena. Bullerutredningar både för evenemang och för trafik pågår.
Alla dessa frågor kommer att sammanställas i en miljökonsekvensbeskrivning (MKB). MKBn kommer att ingå som en del av planhandlingarna under plansamrådet."

Då vet vi det och ser fram emot MKB. Observera formuleringar som
"eventuell ny arena".

8 kommentarer:

  1. Äntligen saklig information man kommer att kolla det mesta inför den nya arenan.

    sluta klaga kom med ideer i stället

    pelle

    SvaraRadera
  2. som du ser så tar man alla dessa frågor på allvar i projektet!

    SvaraRadera
  3. Pelle och Anonym,
    Om ni hade varit mer pålästa i ämnet så kanske ni hade sett nedanstående text i ursprungligt programförslag. Det är klart att arenagruppen börjar ta saker och ting på mer allvar när de märker att det faktiskt finns en gruppering som lägger lite tid på att bevaka de boendes intressen. En intressant fråga är om en MKB genomförts utan påtryckning? Svaret hade varit Nej enligt arenagruppen (dvs Arenagruppen som många verkar tro tar någon form av helheltsgrepp kring detta):

    "Den planerade verksamheten bedöms inte medföra
    väsentlig påverkan på miljö, kulturarv eller människors hälsa. Mot bakgrund av detta kommer en MKB enligt MB 6 kap 11§ inte att upprättas."

    Ur programförslaget sid 18.

    /Boende i området

    SvaraRadera
  4. Det är väl bra att ni är med och påverkar så att projektet tillfredsställer alla. Men den där hetsjakten ni bedriver är ju bara löjlig och den motarbetar även era egna intressen. Hade ni bara argumenterat sakligt för er sak hade nog ingen blivit provocerad, men det är ju inte riktigt det ni håller på med.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker detta motstånd mot utveckling är trist och bakåtsträvande, arenan är en viktigt del i den intressanta visionen om södrstaden 2030 en vision som kommer göra G:a Enskede än mer unikt med en orörd oas med "ringmur" mitt i denna ihopbyggnad med södermalm som Söderstaden 2030 innebär. Så håller med tidigare talare SLUTA KLAGA KOM MED IDEÈR ISTÄLLET och flytta ut på landet om ni har problem med människor.

    SvaraRadera
  6. Hallo där Petter!
    Det var roligt! Gamla Enskede som "orörd oas med ringmur" inom Söderstaden mitt bland tusentals skränande ölstinna folkmassor, mängder av bilar och bussar i långa rader, liv och rörelse dygnet runt, upplevelser och nöjen i världklass. Hoppas att även besökarna håller världsklass. Så mysigt det kommer att bli! Härliga tider, strålande tider.
    Boende i området

    SvaraRadera
  7. Anonym, ta bort "mängder av bilar och bussar i långa rader" så låter det helt underbart och verkligen något som man kan uppnå här. Blir det "mängder av bilar och bussar i långa rader" så har det planerats fel - men det kan ni ju inte förutsätta. I vems intresse skulle det ligga att skapa trafikkaos menar ni?

    SvaraRadera
  8. Arenan ligger ju längre ifrån någon bostad än vad Söderstadion nu gör, alltså borde färre utsättas för ev. "buller". Ni borde alltså glädja er.

    Och för i helskotta, är bullret ett problem? Ta bort den tunga trafiken, ni har den redan idag och det är garanterat värre än någonting en arena kan bidra till. Särskilt som de flesta, precis som idag, främst kommer uppehålla sig kring Gullmarsplan.

    SvaraRadera