Så här blev beslutet: ett tjänsteutlåtande enligt standardformulering
"Nämnden godkänner redovisning av programsamråd för Stockholmsarenan mm i stadsdelen Johanneshov samt uppdrar åt kontoret att upprätta detaljplaneförslag för remiss, samråd och utställning i enlighet med utlåtandet, Dnr 2008-09117-54".
Dessutom gjordes ett särskilt uttalande enl förslag från alliansen:
"Stadsbyggnadsnämnden ser med glädje på hur Globenområdet växer och ytterligare
förstärks som Stockholmsområdets ledande evenemangsstadsdel. Tillsammans med
närliggande Gullmarsplan och Slakthusområdet ingår detta i visionen Söderstaden.
Det är viktigt både att Stockholmsarenan får en högklassig, framåtsyftande arkitektonisk
utformning av internationell kvalitet och att den bidrar till att skapa ett bättre stadsliv i
området. En levande stadsdel förutsätter blandning av bostäder och verksamheter. Då
befintliga handelsmiljöer uppvisar brister idag och området kan upplevas som otryggt
vid tider då inga evenemang förekommer, är det viktigt att redan nu utreda om bostäder
kan inrymmas i närheten, exempelvis på Söderstadions nuvarande tomt.
Stadsdelen är välförsörjd av kollektivtrafik. I närområdet finns fyra tunnelbanestationer,
två tvärbanehållplatser och fyrtiotalet busslinjer. Samtidigt är det viktigt att tillgodose
de besökare som ändå kommer att välja att anlända med bil. Stadsdelens
parkeringsplatser är redan idag hårt utnyttjade under evenemang, vilket boende med
jämna mellanrum får erfara. För att skapa bästa möjliga förutsättningar för en
fungerande kollektivtrafikförsörjning av arenan är det ytterst viktigt att gång- och
cykelbroar över Nynäsvägen, som kopplar den nya arenan till Blåsuts tunnelbanestation
genomförs tidigt i projektet. I ett längre perspektiv är en total överdäckning av
Nynäsvägen den mest attraktiva lösningen för området i sin helhet."
Kom:Gångbroar över Nynäsvägen från Blåsut och en insikt om parkeringsproblematiken, alltid något, trots allt.
Antal pakeringsplatser bör hållas till ett absolut minimum för att uppmuntra användandet av kollektivtrafiken. Se nya Wembley i England, endast ett hundratal parkeringsplatser - folk förväntas ta t-banan. Vi bor i en stad trots allt.
SvaraRadera